HK

HK

sobota 25. března 2023

Letiště Martina Kuby má nového ředitele s pochybnou minulostí, navíc bez výběrového řízení

 

Ve čtvrtek 23. března proběhlo 25. zasedání Zastupitelstva Jihočeského kraje, na kterém pirátský zastupitel Martin Kákona upozornil přísedící politické "špičky" na výsledek nevýběrového řízení ve vedení Jihočeského letiště České Budějovice. Na základě rozhodnutí Rady kraje ze dne 13. dubna 2023 se o dva dny později ujal funkce kontroverzní podnikatel Ivan Trhlík, pocházející z rodiny československého komunistického diplomata Zdeňka Trhlíka, známého zejména jako československého velvyslance ve spojeném království (1961 - 66). V tomto období mj. podepsal za vládu ČSSR Smlouvu o zákazu jaderných pokusů a jako člen ministerského oddělení pro odzbrojení působil v meziresortní odzbrojovací skupině. Začátkem 70. let zastával funkci náměstka ministra zahraničních věcí a následně působil coby velvyslanc v Indii. V červenci 1976 byl před americkým senátem v jednom proslovu označen za agenta KGB z dob jeho londýnského působení. V osmdesátých letech se věnoval zejména publikační činnosti v rámci Ústavu mezinárodních vztahů, psal zejména o zahraničních vztazích s Čínou (velvyslanec od roku 1984) či Spojenými státy a jako překladatel pracoval především s ruským textem. Po roce 1989 díky nahromaděnému kapitálu začal podnikat, a to především v potravinářství.
Jeho syn Ivan Trhlík dostal díky tatínkově "prošlapané" boševické cestičce vzácnou možnost strávit část života před listopadem 1989 v kapitalistickém zahraničí. Soudruhy prověřenou kariéru začal budovat v 80. letech u ČSA, kam nastoupil po absolvování vysokoškolského studia jako palubní inženýr. V letech 1992 - 94 byl členem dozorčí rady ČSA a do svého odchodu z ČSA v roce 1998 vedl obchodní zastoupení společnosti v Amsterdamu. Do oboru civilního letectví se Ivan Trhlík vrátil v únoru 2013 jako nově jmenovaný ředitel letiště M. R. Štefánika v Bratislavě, odkud byl v dubnu 2017 odvolán údajně z "politických důvodů". Tedy aspoň dle slov hejtmana JčK Martina Kuby (ODS), která pronesl k obhajobě "svého" muže během čtvrtečního zasedání:

 "Vy si to představujete jak Hurvínek válku. Pokud máme nést za letiště odpovědnost, tak si za rozhodnutím stojíme. A výsledek se ukáže. Důvodem je časový pres a také personální nedostatek lidí s potřebnými znalostmi a zkušenostmi, které jsou potřeba k rozlétání letiště do fungujícího mezinárodního provozu. Dozvěděli jsme se, že je volný pan Trhlík, který řídil mezinárodní letiště v Bratislavě, má vazby na Úřad civilního letectví i Řízení letového provozu a dali jsme proto na doporučení kolegů z leteckých úřadů. Případné výběrové řízení by lepší řešení přinést nemohlo a Rada kraje nechtěla riskovat, že sáhne vedle, jestliže letiště musí v létě fungovat. Personál, který na letišti zbyl z jeho vojenské historie, zkušenosti jako pan Trhlík nemá."

Skutečným důvodem odchodu Ivana Trhlíka z ČSA bylo vynaložení firemních prostředků na nákup soukromé golfové výstroje, což mu v centrále společnosti už nedokázali akceptovat. Obhajoval se tehdy tím, že na golfu se dělá byznys a on jako obchodník potřebuje držet krok s dobou. Pohár trpělivosti přetekl a ČSA se s ním dohodly na odchodu z firmy. Přestože kontrola hospodaření amsterodamské pobočky odhalila také nesrovnalosti ve vystavování cestovních dokladů a "říďovi" hrozily trestoprávní důsledky, výsledkem byla tichá dohoda. Podobně "tichou" dohodu nyní obhajuje hejtman JčK Martin Kuba (ODS) a jeho věrní naslouchači z řad Zastupitelstva Jihočeského kraje. 

Historie ódeesáckého letiště - ZDE


Ač od skandálu a vyhazovu z ČSA (1998) Ivan Trhlík nepracoval v letectví, jeho jmenování do čela největšího slovenského letiště (2013 - 17) překvapilo asi úplně každého z "branže". Jednak o něm dlouho neslyšeli, a také nepovažovali někdejšího člena vyššího managementu letecké společnosti za vhodného kandidáta na tento post, nemluvě už o jeho morálním kreditu. Jinak to ale vidí "moji Jihočeši".


Žádné komentáře:

Okomentovat