Ve čtvrtek
23. března proběhlo 25. zasedání
Zastupitelstva Jihočeského kraje, na kterém pirátský zastupitel
Martin Kákona upozornil přísedící politické "špičky" na výsledek nevýběrového
řízení ve vedení
Jihočeského letiště České Budějovice. Na základě rozhodnutí
Rady kraje ze dne 13. dubna 2023 se o dva dny později ujal funkce kontroverzní
podnikatel Ivan Trhlík, pocházející z rodiny československého komunistického
diplomata
Zdeňka Trhlíka, známého zejména jako československého velvyslance ve
spojeném království (1961 - 66). V tomto období mj. podepsal za vládu ČSSR Smlouvu
o zákazu jaderných pokusů a jako člen ministerského oddělení pro odzbrojení
působil v meziresortní odzbrojovací skupině. Začátkem 70. let zastával funkci náměstka ministra zahraničních věcí a následně působil coby
velvyslanc v Indii. V červenci 1976 byl před americkým senátem v jednom
proslovu označen za agenta KGB z dob jeho londýnského působení. V osmdesátých
letech se věnoval zejména publikační činnosti v rámci Ústavu mezinárodních
vztahů, psal zejména o zahraničních vztazích s Čínou (velvyslanec od roku 1984)
či Spojenými státy a jako překladatel pracoval především s ruským textem. Po
roce 1989 díky nahromaděnému kapitálu začal podnikat, a to především v
potravinářství.
Jeho syn Ivan Trhlík dostal díky tatínkově "prošlapané"
boševické cestičce vzácnou možnost strávit část života před listopadem 1989 v
kapitalistickém zahraničí. Soudruhy prověřenou kariéru začal budovat v 80.
letech u ČSA, kam nastoupil po absolvování vysokoškolského studia
jako palubní inženýr. V letech 1992 - 94 byl členem dozorčí rady ČSA a do svého
odchodu z ČSA v roce 1998 vedl obchodní zastoupení společnosti v Amsterdamu. Do
oboru civilního letectví se Ivan Trhlík vrátil v únoru 2013 jako nově jmenovaný
ředitel letiště M. R. Štefánika v Bratislavě, odkud byl v dubnu 2017 odvolán údajně
z "politických důvodů". Tedy aspoň dle slov hejtmana JčK
Martina Kuby (ODS), která pronesl k obhajobě "svého" muže během
čtvrtečního zasedání:
"Vy si to představujete jak Hurvínek válku. Pokud
máme nést za letiště odpovědnost, tak si za rozhodnutím stojíme. A výsledek se
ukáže. Důvodem je časový pres a také personální nedostatek lidí s potřebnými
znalostmi a zkušenostmi, které jsou potřeba k rozlétání letiště do fungujícího
mezinárodního provozu. Dozvěděli jsme se, že je volný pan Trhlík, který řídil
mezinárodní letiště v Bratislavě, má vazby na Úřad civilního letectví i Řízení
letového provozu a dali jsme proto na doporučení kolegů z leteckých úřadů.
Případné výběrové řízení by lepší řešení přinést nemohlo a Rada kraje nechtěla
riskovat, že sáhne vedle, jestliže letiště musí v létě fungovat. Personál,
který na letišti zbyl z jeho vojenské historie, zkušenosti jako pan Trhlík nemá."
Skutečným důvodem odchodu Ivana Trhlíka z ČSA bylo
vynaložení firemních prostředků na nákup soukromé golfové výstroje, což mu v
centrále společnosti už nedokázali akceptovat. Obhajoval se tehdy tím, že na
golfu se dělá byznys a on jako obchodník potřebuje držet krok s dobou. Pohár
trpělivosti přetekl a ČSA se s ním dohodly na odchodu z firmy. Přestože kontrola
hospodaření amsterodamské pobočky odhalila také nesrovnalosti ve vystavování
cestovních dokladů a "říďovi" hrozily trestoprávní důsledky, výsledkem
byla tichá dohoda. Podobně "tichou" dohodu nyní obhajuje hejtman JčK
Martin Kuba (ODS) a jeho věrní naslouchači z řad Zastupitelstva Jihočeského kraje.
|
Historie ódeesáckého letiště - ZDE
|
|
Ač od skandálu a vyhazovu z ČSA (1998) Ivan Trhlík
nepracoval v letectví, jeho jmenování do čela největšího slovenského letiště (2013
- 17) překvapilo asi úplně každého z "branže". Jednak o něm dlouho
neslyšeli, a také nepovažovali někdejšího člena vyššího managementu letecké
společnosti za vhodného kandidáta na tento post, nemluvě už o jeho morálním
kreditu. Jinak to ale vidí "moji Jihočeši".
|
Žádné komentáře:
Okomentovat