Počátkem února Sněmovna odsouhlasila (ANO, ODS, KSČM, SPD, ČSSD) uzavření koncesionářské smlouvy k dostavbě 32 kilometrů a provozu
dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Vyslovila tak souhlas s finančními závazky
státu plynoucími z návrhu koncesionářské smlouvy na projektování, výstavbu,
financování, provozování a údržbu dálnice D4 v úseku Háje – Mirotice a
provozování a údržbu existujících přiléhajících úseků Skalka – Háje a Mirotice
– Krašovice. Jedná se tak historicky o vůbec první část tuzemské dálnice budované
formou kontroverzního PPP projektu bez právního významu (spolupráce veřejného a soukromého sektoru, kdy veřejný sektor je iniciátorem a zadavatelem, a soukromý sektor katalyzátorem realizace), který by měl být po
své realizaci, pokud bude v prosinci 2024 dokončen (!!), provozován a udržován dle slov multiministra Havlíčka (ANO) v "bezvadném stavu" (naprosto nereálná představa) dalších 25 let
vybraným koncesionářem, a to spolu s dalšími už postavenými 16 kilometry
dálnice D4 a silnice I/20. Původně francouzské konsorcium DIVia (skupina
Vinci a Meridiam), které zakázku vyhrálo, přišlo s cenou 16,55 miliardy korun. V
nominální hodnotě to znamenalo, že stát soukromému partnerovi pošle do roku
2049 celkem 31,95 miliardy korun. Finanční uzavření ale bylo učiněno s platbou
za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což v nominálním vyjádření za celé
období trvání smlouvy činí 34,61 miliardy. První "pochybné" navýšení
ceny ještě před kopnutím do země naplňuje mé obavy, že jde o velice riskantní a
nezodpovědný kšeftík současné vlády, který může, ale stejně tak nemusí, přinést
obrovské problémy, známé např. z Černé Hory. Tam nyní musí podstoupit část
svého území Číně, čímž umožní Pekingu vstoupit na evropský trh kvůli čínské
půjčce ve výši přibližně jedné miliardy eur, kterou jí poskytla Export-Import
Bank na výstavbu dálnice do Bělehradu, kterou Podgorica není schopná vrátit.
Dálnice není dokončena a Podgorica postoupí část svého území Pekingu k
dlouhodobému užívání, jak se již stalo i Srí Lance, která ze stejných důvodů
musela na 99 let postoupit přístav Hambantota Číně.
Jak dostavba dálnice D4 dopadne, navíc s pilotním
projektem Public Private Partnership, opravdu netuším. Ale když jej podporují
všeodborník Martin Kuba (ODS) a Spolek pro výstavbu dálnice D3 a D4, složený
víceméně z bývalých nebo stále velmi aktivních ódeesáků (Eybert, Zahradník, Baštýř, Fuksa, ...), tak mám hned klidnější spaní. 😄😴 I když dvě dodnes
chybějící pravomocná stavební povolení (D4 Mirotice, rozšíření a D4 Čimelice - Mirotice)
příliš klidu nevyvolávají. Proč? Protože podstata tohoto začarovaného kruhu spočívá v tom, že Česku povětšinou vládnou důchodci a politici spojení s minulým
režimem, přinejlepším vytvořeni atmosférou devadesátých let, resp. vládami Klause (ODS) a Zemana (ČSSD). Tahle země by měla už konečně patřít mladým a ne těmto prehistorickým post-komoušům!!! Ti dluhy za D4 a řadu dalších jejich "bezvadných nápadů" (např. kanál Dunaj-Odra-Labe) už ze svý daní platit nebudou.
Žádné komentáře:
Okomentovat